بررسی بازی Returnal

بررسی بازی Returnal

بازی Returnal یک عنوان در ژانر یا سبک روگ لایت است که توانسته است تا الان طرفداران این سری را راضی نگه دارد. این عنوان یعنی Returnal بازی جدید استودیو فنلاندی به اسم هوس مارک است. بازی هایی هستند بی شمار که سازندگان آن تنها به یک استودیو ختم نمیشود و معمولا در بیشتر مواقع ناشر ها تاثیر بر روند بازی خواهند داشت.
اما اینجا فقط حرف از یک استودیو است. درسته، سازندگان این بازی و ناشر این بازی همه از یک استودیو می آیند. تمامی المان های بازی ، حرکت تیر ها، فیزیک بازی ، شخصیت پردازی و داستان بازی همه از در این استودیو ساخته شده است.

بررسی بازی Returnal
بررسی بازی Returnal



دنیای بازی‌های روگ‌لایت به قدری غنی و پرشده از آثار سخت و بسیار سرگرم‌کننده است که رسیدن یک بازی روگ‌لایت جدید به هویت مشخص خود دشوار به نظر می‌رسد. ولی بزرگ‌ترین و پرخرج‌ترین بازی استودیو هوس‌مارک تا به امروز که با سرمایه‌گذاری بخش سرگرمی‌های تعاملی سونی ساخته شد، با انواع‌واقسام اِلِمان‌ها توانست تعلق خود به یک استودیو بازی‌سازی خوش‌سابقه و قدیمی را اثبات کند.

در یک فضاسازی عالی که بازیکن را به یاد آثاری درخشان همچون مهم‌ترین لحظات مجموعه فیلم بیگانه می‌اندازد، بازی Returnal نابودی یک تمدن خارق‌العاده را نشان می‌دهد. البته که طبیعت بر این جهان مرده حاکم شده است. ولی شگفتی‌ها و زیبایی‌های آن هنوز زیر این همه خرابی به چشم می‌آیند. بارها و بارها می‌توان در بازی ریترنال باور کرد که مشغول قدم برداشتن در خرابه‌های به‌جامانده از تمدنی بیگانه هستیم؛ در نسخه‌ی نابودشده‌ی سیاره‌ای شگفت‌انگیز.

از دل همین فضاسازی میخکوب‌کننده، اندکی وحشت بیرون می‌آید؛ ترسی زیرپوستی اما قدرتمند از ناشناخته‌ها. گیمر که درگیر این ترس ساکت است، وحشت اصلی بازی را هم با بارها و بارها شکست خوردن لمس می‌کند؛ مردن و به زندگی برگشتن. چون بازی Returnal بدون شک باید سخت و چالش‌برانگیز خطاب شود؛ انقدر سخت که نباید تعجب کرد اگر درصد بسیار بسیار زیادی از بازیکن‌ها هرگز تیتراژ پایانی آن را نبینند. به همین خاطر فضاسازی از همان ابتدا علاوه‌بر اینکه اشاره‌های حداقلی و جالبی به داستان دارد، به گیم‌پلی هم پیوند می‌خورد.

بررسی بازی Returnal
بررسی بازی Returnal

 

جنس طراحی مرحله‌ی استودیو هوس‌مارک به مانند بازی‌های روگ‌لایت دیگر، برخی از پیشرفت‌های دائمی را در زمان درست تقدیم بازیکن می‌کند. اکثر این پیشرفت‌ها مربوط‌به پیدا کردن سلاح‌ها با قدرت بیشتر در ادوار بعدی تلاش و به‌دست آوردن راه‌هایی برای رفتن به نقاطی بیشتر از سیاره هستند. در حقیقت با الگوبرداری از بازی‌های مترویدوینیا، بازی Returnal از همان ابتدا به گیمر نشان می‌دهد که توانایی قدم گذاشتن به برخی از مکان‌ها را ندارد. درهایی که نیازمند کلیدهای به‌خصوص هستند، سطوحی که به خاطر ارتفاع زیاد خارج از دسترس گیمر به نظر می‌رسند و شاخ‌وبرگ‌های قطوری که واضح است با شلیک گلوله بریده نمی‌شوند. در نتیجه وقتی ابزارهای ضروری را به‌دست می‌آورید، دیگر آن‌ها را از دست نمی‌دهید و خود به خود شانس بیشتری برای لذت بردن از بازی دارید.

در آخر باید گفت بازی که پیشه روی شما است یک عنوان ساده نیست. یک عنوان سخت و پیچیده که علاوه بر این که میتواند بازی جذابی باشد این پتانسیل را دارد که نذارد این بازی را به آخر برسانید. اما اگر ار آن گیمر های سر سخت هستید تجربه این عنوان را بهتان پیشنهاد میکنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری

Share on whatsapp
واتس‌آپ
Share on telegram
تلگرام
Share on linkedin
لینکدین
Share on facebook
فیسبوک
Share on email
ایمیل
Share on print
پرینت